Een auto kopen die weinig koolstofdioxide uitstoot is niet alleen iets voor
milieubewuste mensen, ook financieel wordt het steeds aantrekkelijker. Dit
blijkt uit het jaarrapport Mobiliteit
in cijfers 2010
van BOVAG en RAI Vereniging. De prijzen van voertuigen
die het minste CO2 uitstoten dalen, terwijl de auto’s in hogere klassen
juist duurder worden.

Zo daalde de verkoopprijs in de A-Klasse voor de kleinste voertuigen, zoals de
Citroën C1, afgelopen jaar met ruim vier procent, tot gemiddeld 9.357 euro.

Auto’s als een Maserati Quattropole of een Honda Legend, die in de F-Klasse
zijn ingedeeld, werden juist vier procent duurder, met een gemiddelde
verkoopprijs van 110.979 euro. In de slideshow schone
auto goedkoper,
geeft Z24 de prijsontwikkeling per klasse weer.

BPM vrijstelling
De achterliggende reden voor de prijsdaling bij auto’s in de laagste
voertuigklassen lijkt vooral te maken te hebben met vrijstellingen voor de
aanschafbelasting BPM. Voor benzine-auto’s die minder dan 110 gram CO2 per
gereden kilometer uitstoten, hoeft geen BPM betaald te worden. Rij je
diesel, dan ligt de grens op 95 gram CO2 per kilometer.

“De overheid stimuleert de laatste jaren het rijden in CO2-zuinige auto’s door
deze vrij te stellen van BPM", geeft woordvoerder Harald Bresser van
branchevereniging RAI aan. "Eerder was de BPM vooral gebasseerd op de
hoogte van de catalogusprijs van auto’s. Dat stimuleerde de aanschaf van
zuinige auto’s niet direct. Nu de belasting gericht is op een geringe
CO2-uitstoot is dit wel het geval. Dit jaar zien we de effecten van deze
stimuleringsmaatregelen terug in de gemiddelde prijs.”

De aanschafbelasting bedraagt gemiddeld bijna twintig procent van de
aanschafwaarde. Doordat de lagere klassen, veel auto’s bevatten die onder
deze BPM-vrijstelling vallen, daalt hier de gemiddelde aanschafwaarde.

De prijsdaling bij auto’s die weinig CO2 uitstoten is nog sterker bij auto’s
met een dieselmotor. Benzinewagens uit de A-Klasse dalen dit jaar gemiddeld
ongeveer vier procent, terwijl dit bij diesel ruim negen procent is. Dit zou
verklaard kunnen worden doordat ook steeds meer dieselauto’s onder de
BPM-vrije grens duiken.

Trendbreuk
“Het is overigens de vraag of deze trend zal doorzetten”, meent Bresser. Met
het nieuwe kabinet op komst is het niet zeker dat deze vrijstelling voor
CO2-zuinige auto’s van kracht blijft. De beoogde coalitiepartijen lijken
deze vrijstelling te willen afschaffen.

In 2010 is bijna een op de vijf verkochte auto’s te vinden in de zuinige
A-Klasse. Daardoor loopt de overheid erg veel belastinginkomsten mis.

In welke klasse daalt de prijs het meest? Zie de slideshow
Schone auto goedkoper.
Lees ook:

Vertrouw jij taxichauffeurs? Mobiele app biedt uitweg

Ook Citroen komt met BPM-vrije auto

'Milieuvriendelijke auto's minder zuinig'

Toyota geeft Prius geluid

Peugeot komt met eerste Diesel-Hybride

Directeur rijdt liefst Audi A6

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl